Tre nye arter og nesten Norgesrekord


              Havabbor: art nr 58

Lørdag 2 september ble satt av til fisking, det var i utgangspunktet ikke noe annen plan en at hele den dagen skulle brukes til den beste hobbyen i verden (i følge enkelte). Havabbor var en art jeg hadde prøvd en del etter etterhvert og da det ble nevnt at Leon Turøy skulle lete etter denne var jeg rask på tastaturet og spurte om jeg kunne slenge meg med. Det ble dessverre ikke tur med han, men det tar vi igjen senere. Men en annen som skulle se etter havabbor var Artur Klavins -Artur Klavins er en av Norges beste sportsfiskere med 66 arter meldt inn på artsfiske.com og flere Norgesrekorder, blant annet i 2/3 target fisk denne dagen- Artur skulle også prøve havålen. Begge to er arter jeg mangler, havabbor er og med i Havfiskern 2023 og kan gi nye poeng. Derfor spurte jeg fint om jeg kunne slenge meg med, noe som jeg kunne. Så da møtte jeg han i båt på avtalt sted og vi suste av gårde mot plassen vi skulle fiske havabbor. Da vi ankom på presist område var det bare å kaste intenst og jerke jiggene innover. 

Det ble en drøy time med kasting og syke mengder bitevillig små lyr. Før det plutselig smalt til, og det ruste ut, dette var ingen smålyr. Etter drøyt 2 min med fight var fisken ved båtripen slik at Artur kunne suksessfullt håve den opp i båten og legge den i en stamp med vann. Art nummer 58! Det ble en liten jubel før vi skulle måle den, fordi denne var på ingen måte liten i vestlandsk skala. Målebåndet viste 63 cm og vekten viste 2,6 kg. Ikke voldsomme tall med tanke på hvor stor den største fisken Artur hadde tatt på denne plassen(ikke Norgesrekord), men mer en godkjent for å være første fisk. Siden Artur har en fisk (som  er Norgesrekord) på svimlende 92 cm 6480 gram, som vil si 120 poeng i Havfiskern, og jeg nettopp fikk en på cirka 118 poeng, så kjørte vi videre for å se etter nye havabbor plasser. På vei ut fant vi en stim med sild på loddet, som er en art jeg mangler. Derfor slapp jeg ned et hekle tilpasset sild, og den tok nokså med en gang. Art nummer 59! Området vi skulle prøve ut var stort, og vi brukte et par timer på å lete her, uten at resultatene var de helt store. Vi ble riktignok ikke helt ferdige med hele området heller, men vi følte oss ferdige. Så da kjørte vi først til båthavnen til Artur for å droppe av utstyr og hente utstyr. Når vi hadde hentet det som var å hente og satt fra oss det som var å sette fra seg, kjørte vi mot plassen vi skulle tilbringe de neste 6 timene. 

                       Sild: Art nr 59

Vi ventet på skumringen mens vi lå på motorguide ved der vi skulle fiske, imens vi ventet på mørke kastet vi litt etter agn. Da mørket omsider kom rigget vi opp med to stenger hver, og slapp de ned. Jeg hadde nesten ikke fått rukket å slippe ned da Artur fikk første fisken. Når en mann fikk fisk, måtte den andre sveive opp alle stengene, vi fisket heldigvis ikke så dypt. Så jeg var ikke helt utslitt når Artur hadde sveivd fisken sin helt opp. Det var en havål på rundt 15 kg, for meg var dette en ganske bra fisk, men for Artur som har en norgesrekord på 37 kg var dette bare småtteri. Det var i det minste en fisk jeg kunne øve på håving og div annet på. Det største problemet mitt var likevel at jeg ikke er så spesielt god på å ta bra bilder av en nesten to meter lang fisk i mørket. Artur er forståelig nok opptatt av at bildene må være bra. Det ble dermed litt irritasjon akkurat i det øyeblikket, selvfølgelig også blandet med en del adrenalin. Det var ikke akkurat så mye bedre litt senere når han fikk en fisk på 30 kg og 205 cm, men det gikk greit. Til slutt fikk jeg tid til å ha agnet mitt uti mer en 5 minutt og fikk kroket min første havål, og den var søren ikke liten heller. 
                                                         Havål: Art nr 60 Jublieumsart

Etter en solid fight kom den opp til overflaten, Artur fikk håvet den og løftet den opp i båten. Steike for en fisk, vekten viste 31,5 og målestokken viste cirka 10 cm over målestokken på 2 meter. For en drømmefisk og noen enorme krefter i den òg, nesten 30 kg med pure muskler. I teorien kunne vi gitt oss nå, men siden vi hadde så god tid fisket vi enda lenger. Vi landet flere 20+ fisker. Vi merket at i strid med hva som er vanlig så ble havålen mer picky utover natten. Men det gjorde egentlig ingenting siden vi hadde allerede hatt en fantastisk tur, så derfor vendte vi snuten hjemover rundt klokken 01:45 og kunne se tilbake på hvert fall min beste fiskedag dette året, foreløpig...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Lysing-bonanza på første klubbtur